poradna online
Choroby a onemocnění
příznaky, příčiny a jak je léčit
Vitamíny
působení, účinky a dávkování
Minerály
působení, účinky a dávkování
Bylinky a léčivky
Blahodárné účinky bylinek
Doplňky stravy
Působení a účinky doplňků stravy

Vitamin C - kyselina askorbová


Vitamin C - kyselina 

askorbová

Vitamin C je nejznámější a nejrozšířenější ze všech vitaminů a zároveň i nejhojněji používaný potravinový doplněk. Skutečný rozsah jeho příznivých účinků však může překvapit i ty, kteří dobře znají jeho všestranné použití.
Již v roce 1742 by známý účinek citrónové šťávy v prevenci kurdějí, vyčerpávajícího onemocnění, které nejčastěji zužovalo námořníky na dlouhých plavbách, ale až v roce 1928 byla v citrónové šťávě identifikována vlastní aktivní složka - vitamin C. Jeho chemický název je odvozen právě od jeho schopnosti předcházet kurdějím - skorbutu - kyselina askorbová. Dnes je zájem o tento vitamin soustředěn spíše na jeho schopnost chránit tkáňové buňky než na jeho účinky při léčení a prevenci kurdějí. Jako prvořadý, ve vodě rozpustný antioxidant pomáhá vitamin C bojovat proti škodám v organismu způsobeným nestabilními molekulami kyslíku, tzv. volnými radikály. Působí především uvnitř buněk, kde je největší obsah vody.

Nejčastější uplatnění vitaminu C


Vitamin C zvyšuje imunitu; zmírňuje příznaky a zkracuje délku nachlazení; urychluje hojení ran; udržuje zdravé dásně; pomáhá při léčení astmatu. Vitamin C dále pomáhá v prevenci katarakty (šedého zákalu) a chrání proti některým formám rakoviny a srdečním nemocem.

Vitamin C - kyselina askorbová - působení a účinky


Vitamin C je aktivní ve všech tělesných tkáních; pomáhá posilovat vlásečnice a buněčné stěny a je důležitým činitelem při tvorbě kolagenu, bílkoviny obsažené v pojivých tkáních. Tímto způsobem vitamin C chrání před různými pohmožděninami a krevními výrony, podporuje hojení a udržuje dobrý stav vaziva. Rovněž je mimořádně důležitý pro odolnost dásní proti krvácení a pomáhá tělu vstřebávat železo z potravy.
Vitamin C a prevence: Jako antioxidant chrání vitamin C před srdečními chorobami a rakovinou; podle některých vědeckých studií je přímá spojitost mezi nízkou hladinou tohoto vitaminu a infarktem. Zjistilo se, že muži, kteří konzumovali více než 300 mg vitaminu C denně (ať už z potravy nebo potravinových doplňků), žili déle než ti, kteří přijímali méně než 50 mg denně.
V jiné studii bylo zjištěno, že dlouhodobě užívaný vitamin C chrání proti kataraktě (šedému zákalu). Ženy, které užívaly vitamin C po dobu 10 let nebo více, měly v 77 procentech nižší Skyt zkalení čočky – prvního stupně katarakty – než ženy, které žádný vitamin C navíc neužívaly.
Vitamin C a další příznivé účinky: Působí vitamin C preventivně proti nachlazení? Pravděpodobně nikoli, ale dokáže zmírnit jeho projevy a zkrátit dobu jeho trvání. Podle analýzy provedené v roce 1995 zkrátilo podávání dávek 1000 až 6000 mg denně od počátku nachlazení jeho trvání asi o 21 procent, tj. asi o jeden den. Podle jiných studií pomáhá vitamin C lidem ve vyšším věku zvládat infekce dýchacích cest. Zdá se také, že vitamin C je přirozeným antihistaminikem. Vysoké dávky dokážou blokovat účinek látek, které vznikají v těle jako odpověď na podráždění alergeny.
Vitamin C je rovněž účinným prostředkem při léčení astmatu. Četné studie prokazují, že potravinové doplňky s obsahem vitaminu C pomáhají v prevenci i léčbě astmatických příznaků. U nemocných s diabetem I. Typu, který narušuje transport vitaminu C do buněk, podávání 1000 až 3000 mg tohoto vitaminu denně může bránit vzniku komplikací – například očním problémům a zvýšení hladiny cholesterolu v krvi.

Doporučené dávkování vitaminu C

Doporučené denní množství vitaminu C pro muže i ženy je 75 mg, pro kuřáky 80 mg. Stále větší počet odborníků se domnívá, že optimální množství je 200 mg denně a k léčení specifických onemocnění doporučují značně vyšší dávky.
Nedostatek vitaminu C: Budete-li přijímat méně než 10 mg vitaminu C denně, onemocníte kurdějemi. Bude-li dávka pod 50 mg denně, zvýší se riziko srdečních onemocnění, zvláště infarktu. Zároveň se zvýší riziko katarakty a zkracování délky života.
Nadbytek vitaminu C: Velké dávky vitaminu C - nad 2000 mg denně - mohou způsobit řidší stolici až průjem, nadýmání a větry. Vše se upraví snížením denní dávky. V těchto vyšších hodnotách může vitamin C narušovat vstřebávání mědi a selenu, takže je za potřebí dbát na to, aby byl dostatek těchto minerálů v potravě nebo potravinových doplňcích. U vnímavých jedinců může vést trvalé podávání vysokých dávek vitaminu C k tvorbě ledvinových kamínků.

Jak vitamin C užívat

Potraviny obsahující vitamin C

Citrusové ovoce, brokolice, tmavá listová zelenina, čerstvé papriky, jahody a kiwi jsou dobré zdroje vitaminu C.

Vitamin C - kyselina askorbová - fakta a rady

Při používaní vitaminu C pozor na

Trpíte-li ledvinovými kamínky a jinou nemocí ledvin či hemochromatózou (genetickým sklonem k ukládání nadbytečného železa), omezte svůj denní příjem vitaminu C na 500 mg (vitamin C zvyšuje vstřebávání železa). Vitamin C může zkreslovat přesnost lékařských testů na cukrovku, rakovinu tlustého střeva a hodnoty hemoglobinu v krvi. Pokud vitamin C užíváte, upozorněte na to lékaře. Máte-li zdravotní problémy, poraďte se o užívání potravinových doplňků se svým lékařem.

Vitamin C - kyselina askorbová - doplňující informace

Spolehlivé studie dokazují, že mezi pozitivní účinky které má vitamin C patří i prevence rakoviny.

Vitamin C - kyselina askorbová - diskuze

Ostatní vitaminy:

| Copyright © 2013-2018 Beltina - potravinové doplňky | Administrace | Výměna odkazů | Jedete na dovolenou do zahraničí? Sjednejte si online cestovní pojištění za nejlepší cenu. Chlorellas BIO certtfikací bez přídatných látek