poradna online
Choroby a onemocnění
příznaky, příčiny a jak je léčit
Vitamíny
působení, účinky a dávkování
Minerály
působení, účinky a dávkování
Bylinky a léčivky
Blahodárné účinky bylinek
Doplňky stravy
Působení a účinky doplňků stravy

Selen


Selen

(Selenium)
I když význam tohoto stopového prvku nabyl do roku 1979 příliš známý, v současné době získal selen důležité místo jako možná účinná zbraň proti rakovině. Mnozí vědci se domnívají, že by mohl být jednou z nejdůležitějších látek v obraně proti nemocem.
Selen je nezbytný prvek pro četné procesy v organismu. Selen je obsažen v půdě.. Selen je přítomný všude v těle, ale největší množství je ho v ledvinách, játrech, slezině, slinivce a ve varlatech.

Nejčastější uplatnění selenu


Selen společně s vitaminem E pomáhá v prevenci rakoviny a srdečních onemocnění. Chrání proti kataraktě (šedému zákalu) a degeneraci žluté skvrny. Selen je účinný v boji proti virovým infekcím, zmírňuje průběh oparu a pásového oparu, může také zpomalit průběh AIDS. Selen pomáhá zmírňovat příznaky lupusu.

Selen - působení a účinky

Selen působí jako antioxidant blokující škodlivé molekuly nazývané volné radikály, které poškozují DNA. Je součástí antioxidačního enzymu (glutation peroxidázy), který chrání buňky proti škodlivinám z potravy a bývá společně s vitaminy C a E obsažen v antioxidačních doplňcích. Tato kombinace má chránit organismus proti celé řadě onemocnění, jejichž předpokládanou příčinou je poškození volnými radikály, patří sem rakovina, srdeční onemocnění, mozkové příhody, šedý zákal, degenerace žluté skvrny a další.
Selen a jeho hlavní příznivé účinky: Selen si získal pozornost především v boji proti rakovině. Pětiletá americká studie prováděná na cornellově univerzitě a univerzitě v A rozině ukázala, že denní užívání 200 mcg selenu vedlo k nižšímu výskytu rakoviny prostaty o 63 procent, k nižšímu výskytu rakoviny tlustého střeva o 58 procent, rakoviny plic o 46 procent a k poklesu úmrtí na rakovinu vůbec o 39 procent. Podle jiných studií se zdá být selen slibný v prevenci rakoviny vaječníků, děložního hrdla, konečníku, močového měchýře, jícnu, slinivky a jater stejně jako v prevenci leukémie. Studie u pacientů s rakovinou ukázaly, že u lidí s nejnižší hladinou selenu v krvi se vyvinulo více tumorů, bylo u nich větší riziko recidivy onemocnění, šíření rakovinného procesu a kratší doba přežití než u lidí, jejichž hladina selenu v krvi byla vysoká.
Selen rovněž dokáže chránit srdce snižováním „přilnavosti“ krve a redukcí rizika tvorby krevních sraženin, což dále zmenšuje riziko srdečních a mozkových příhod. Selen zvyšuje poměr HDL („prospěšného“ cholesterou) k LDL („škodlivému“ cholesterolu), který je pro zdraví srdce kritický. Nejvíce může pravidelné užívání doplňků s obsahem selenu prospívat kuřákům a lidem, kteří již srdeční či mozkovou příhodu prodělali. Užívání selenu v denních multivitaminových preparátech však prospívá i zdravým lidem.
Další příznivé účinky selenu: Selen se může uplatnit v prevenci katarakty (šedého zákalu) a makulární degenerace – hlavních příčin zrakových poruch u lidí v pokročilém věku. Selen je životně důležitý pro přeměnu hormonu štítné žlázy, nutného k řízení látkové výměny všech tělesných buněk, z méně aktivní formy (nazývané T4) ve formu aktivní (známou jako T3). Selen je také důležitý pro dobrý stav imunitního systému, pomáhá v obraně organismu proti bakteriální a virové infekci a proti rakovině. Jeho účinky mohou mít význam v boji herpetickému viru – původci oparů a pásového oparu – a rovněž nelze vyloučit jeho pozitivní účinek na HIV, vir, který je příčinou AIDS.
Selen v kombinaci s vitaminem E má selen určité protizánětlivé účinky. Tyto dvě látky mohou zlepšovat některé chronické nemoci, například revmatickou artritidu, psoriázu, lupus, a ekzém.

Doporučené dávkování selenu

Doporučná denní dávka selenu je 65 mcg pro muže i pro ženy. Léčebné dávky mohou být mnohem vyšší – až 200 mcg denně, aby byly dostatečně účinné.
Selen a jeho nedostatek: Půda s nízkým obsahem selenu (například v Anglii) rodí potraviny obsahující poměrně nízké hodnoty selenu. Trvalý příjem selenu nižší než stanovené dávky by mohl vést ke zvýšenému výskytu rakoviny, srdečních onemocnění, imunitních problémů a k zánětlivým stavům všeho druhu, zvláště kožním. Nedostatek selenu během těhotenství může zvýšit riziko vrozených vad, zvláště srdečních, nelze vyloučit ani vliv na syndrom náhlé smrti dítěte. Časnými příznaky nedostatku selenu je svalová slabost a únava.
Selen a jeho nadbytek: Získat nadbytek selenu z potravy je obtížné, ale pokud užíváte selen v potravinových doplňcích, je nutné si uvědomit, že hranice bezpečnosti mezi léčebnou dávkou selenu (200 mcg) a toxickou dávkou (již 900 mcg) je ve srovnání s jinými látkami velmi úzká. K příznakům otravy patří nervozita, deprese, nevolnost a zvracení, česnekový zápach dechu a potu a ztráta vlasů a nehtů.

Jak selen užívat

Selen a jeho dávkování: Většina odborníků se shoduje v názoru, že optimální dávka pro dlouhodobé podávání selenu se pohybuje mezi 100 až 200 mcg denně. Do 600 mcg denně se může selen užívat po určitou omezenou dobu jako léčba virových infekcí nebo jako součást léčebného programu při léčení rakoviny.
Selen – návod k užívání: Učinnost selenu značně zvyšuje vitamin E; lidem s vysokým rizikem srdečních onemocnění se doporučuje přípravek potravin bohatých na vitamin E v denní stravě.

Potraviny obsahující selen

Mezi nejbohatší zdroje selenu patří para ořechy, dary moře, drůbež a maso. Celá zrna, ovesné vločky a hnědá rýže mohou také obsahovat významné množství selenu – závisí to na obsahu selenu v půdě, v niž byly pěstovány.

Selen - fakta a rady

Při užívaní selenu pozor na

Nepřekračujte doporučenou denní dávku, dlouhodobé vstřebávání vysokých dávek selenu (toxická dávka je 900 mcg) může vyvolat závažné vedlejší účinky jako vyrážku, nevolnost, ztrátu vlasů, změny nehtů a deprese. Máte-li zdravotní problémy, poraďte se o užívání potravinových doplňků se svým lékařem.

Selen - doplňující informace

Para ořechy jsou na selen velmi bohaté, jeden ořech může obsahovat až 120 mcg selenu. Dobrým zdrojem selenu v potravě jsou ledviny; jedna skopová lednová například obsahuje asi 50 mcg selenu.

Selen - diskuze

Ostatní minerály:

| Copyright © 2013-2018 Beltina - potravinové doplňky | Administrace | Výměna odkazů | Jedete na dovolenou do zahraničí? Sjednejte si online cestovní pojištění za nejlepší cenu. Chlorellas BIO certtfikací bez přídatných látek