poradna online
Choroby a onemocnění
příznaky, příčiny a jak je léčit
Vitamíny
působení, účinky a dávkování
Minerály
působení, účinky a dávkování
Bylinky a léčivky
Blahodárné účinky bylinek
Doplňky stravy
Působení a účinky doplňků stravy

Vitamin E - tokoferol


Vitamin E - 

tokoferol

(Tokoferol)
Vitamin E je nesmírně důležitá látka s antioxidačními schopnostmi, má mnoho vynikajících účinků, například v prevenci srdečních onemocnění, rakoviny a celé řady dalších nemocí. Účinkuje-li v organismu na buněčné úrovni, může vitamin E dokonce zpomalovat proces stárnutí.
Vitamin E je generický název pro skupinu látek nazývaných tokoferoly, které se vyskytují ve čtyřech formách – alfy, beta, gama a delta-tokoferoly. Nejobvyklejší a neúčinnější formou vitaminu E je alfa-tokoferol. Vitamin E se rozpouští v tucích a je tak v těle uchováván relativně dlouhou dobu, především v tukové tkáni a v játrech. Je obsažen pouze v několika potravinách, většinou bohatých na tuk, takže je dost obtížné získat ho dostatečné množství při nízkotučné stravě. V takovém případě jsou potravinové doplňky s jeho obsahem velmi užitečné, protože vám ho mohou dodat optimální množství.

Nejčastější uplatnění vitaminu E


Vitamin E pomáhá v prevenci srdečních onemocnění, určitých typů rakoviny a jiných nemocí. Může zabránit nebo zpomalit vznik katarakty. Vitamin E posiluje imunitní systém, chrání proti toxinům z cigaretového kouře a jiných znečisťujících látek, podporuje hojení kůže.

Vitamin E - tokoferol - působení a účinky


Jednou ze základních funkcí vitaminu E je ochrana buněčných membrán. Pomáhá také organismu využít selen a vitamin K. Současná pověst vitaminu E jako neohroženého bojovníka proti nemocem spočívá v jeho vynikajících antioxidačních účincích. Znamená to, že se účastní destrukce nebo neutralizace volných radikálů, nestabilních kyslíkových molekul poškozujících buňky.
Vitamin E a prevence: Tím, že pečuje o neporušenost buněčných membrán, a svými antioxidačními vlastnostmi může vitamin E hrát roli i v prevenci rakoviny. Existuje dosti přesvědčivý výzkum o tom, že vitamin E pomáhá v prevenci srdečních a cévních onemocnění včetně infarktu a mozkové mrtvice tím, že redukuje účinky LDL (škodlivého) cholesterolu a brání tvorbě krevních sraženin. Redukuje rovněž zánětlivé procesy spojené se srdečním postižením. Poznatky dvou velkých studií svědčí pro to, že vitamin E může snižovat riziko srdečního onemocnění o 25 až 50 procent a chránit i před anginou pectoris. Nové poznatky dokazují, že vitamin E ve spojení s vitaminem C blokuje některé škodlivé účinky tučných jídel.
Vitamin E a další příznivé účinky: Vitamin E chrání buňky proti poškození volnými radikály; to přivádí lékaře k myšlence, že vitamin E může zpomalovat proces stárnutí. Zlepšuje imunitní funkci u lidí vyššího věku, pomáhá zneškodňovat toxiny z kouře cigaret a jiných znečisťujících látek, oddaluje vývoj katarakty a zpomaluje postup Alzheimerovy a možná i Parkinsonovy choroby.
Podle jiného výzkumu přináší vitamin E úlevu při oběhových poruchách v končetinách při tzv. přerušovaném kulhání. Může také zmírňovat premenstruační citlivost a bolest prsou. Některé práce uvádějí, že použití krému nebo oleje s vitaminem E podporuje hojení ran.

Doporučené dávkování vitaminu E

Ačkoli doporučené denní množství vitaminu E není všeobecně stanoveno, vhodný příjem pro muže i pro ženy je 10 mg denně. Tyto hodnoty mohou stačit k prevenci jeho nedostatku, pro plný antioxidační účinek jsou však nutné vyšší dávky.
Vitamin E a jeho nedostatek: Jsou-li hodnoty konzumovaného vitaminu E ižší než doporučené denní množství, může dojít k nervovému poškození a zkrácení životnosti červených krvinek. U lidí s vyváženou stravou však pravděpodobně takové riziko není.
Nadbytek vitaminu E: Při dávkách vyšších než 2.000 mg denně nebyly žádné toxické účinky vitaminu E zjištěny. Vzácně se uvádějí některé mírnější účinky, například bolesti hlavy a průjem. Velké dávky vitaminu E však mohou rušit vstřebávání vitaminu A.

Jak vitamin E užívat

Potraviny obsahující vitamin E

Pšeničné klíčky jsou vynikajícím zdrojem vitaminu E v potravě. Dvě lžíce obsahují množství asi 40 mg. Užitečné množství je obsaženo i v rostlinných olejích, ořechových jádrech a semenech (například v mandlích, slunečnicových jádrech) a listové zelenině.

Vitamin E - tokoferol - fakta a rady

Při používaní vitaminu E pozor na

Nemocní užívající léky proti krevní srážlivosti se musí o užívání vitaminu E poradit se svým lékařem. Neužívejte vitamin E dva dny před chirurgickým zákrokem a dva dny po něm. Máte-li zdravotní problémy, poraďte se o užívaní potravinových doplňků se svým lékařem.

Vitamin E - tokoferol - doplňující informace

Olejový roztok vitaminu E z tobolek můžete použít k léčení poraněné kůže.

Vitamin E - tokoferol - diskuze

Ostatní vitaminy:

| Copyright © 2013-2018 Beltina - potravinové doplňky | Administrace | Výměna odkazů | Jedete na dovolenou do zahraničí? Sjednejte si online cestovní pojištění za nejlepší cenu. Chlorellas BIO certtfikací bez přídatných látek