portál Praha na Dlani
Choroby a onemocnění
příznaky, příčiny a jak je léčit
Vitamíny
působení, účinky a dávkování
Minerály
působení, účinky a dávkování
Bylinky a léčivky
Blahodárné účinky bylinek
Doplňky stravy
Působení a účinky doplňků stravy

Draslík

Draslík

(Kalium)
Pravděpodobně jste dosti opatrní a příliš nesolíte, zvláště máte-li vyšší krevní tlak. Měli bysete dbát na zvýšený přísun draslíku. U některých lidí může draslík udělat pro kontrolu krevního tlak právě tolik jako snížený příjem sodíku.
Draslík je třetí nejčastější prvek v lidském těle po vápníku a fosforu. Draslík je elektrolyt, látka přijímající kladný nebo záporný náboj, je-li rozpuštěna ve vodnatém prostředí krve. Sodík a chloridy jsou rovněž elektrolyty a organismus potřebuje mít tyto látky v rovnováze, aby mohl vykonávat řadu nezbytných funkcí. Téměř všechen draslík je obsažen uvnitř buněk.

Nejčastější uplatnění draslíku

Draslík pomáhá snižovat krevní tlak. Draslík může dále pomáhat v prevenci vysokého krevního tlaku a mozkových i srdečních příhod.

Draslík - působení a účinky

Spolu s ostatními elektrolyty vede draslík nervové vzruchy, zahajuje svalový stah a reguluje srdeční tep a tlak. Draslík udržuje také množství tekutiny v buňkách, sodík reguluje množství mimobuněčné tekutiny, takže oba tyto minerály upravují rovnováhu tekutin v organismu. Draslík rovněž umožňuje přeměnu krevního cukru - primárního paliva organismu - na glykogen, skladovatelnou formu energie, ukládaný v játrech a ve svalech. Je také přirozeným diuretikem, takže pomáhá odstraňovat z těla škodlivé látky a toxické zplodiny metabolismu.
Draslík a prevence: Jedna studie za druhou shodně prokazovaly, že lidé, jejichž potrava obsahuje mnoho draslíku, mají nižší krevní tlak než ti, kteří ho v potravě mají málo. Platí ti i při vysokém příjmu sodíku, ale nízký přívod sodíku výsledky zlepšuje. V jedné studii bylo 54 nemocných léčených na vysoký krevní tlak rozděleno do dvou skupin; polovina dostávala normální stravu, druhé skupině byla podávána strava bohatá na draslík. Po roce bylo možné významně snížit podávání léků proti vysokému tlaku u 81 procent pacientů, kteří jedli dietu bohatou draslíkem, zatím co ve druhé skupině bylo možné snížit množství léků jen u 29 procent.
Draslík a další příznivé účinky: Svým účinkem na krevní tlak snižuje draslík i riziko srdečních onemocnění a mozkových příhod. Podle jedné studie se u skupiny pacientů s vysokým tlakem, kteří denně jedli jedno hlavní jídlo bohaté na draslík, snížilo riziko fatálních mozkových příhod o 40 procent. Při dvanáctiletém sledování se zjistilo, že u mužů, kteří měli v potravě minimální množství draslíku, byla pravděpodobnost akutní mozkové příhody dvaapůlkrát větší než u těch, kteří dostávali draslík v maximální množství. U žen s nízkým příjmem draslíku bylo riziko pětkrát větší.

Doporučené dávkování draslíku

Doporučená denní dávka draslíku je od 2000 do 3500 mg pro ženy i pro muže. Draslík je obsažen ve většině potravin, ale hlavním zdrojem je ovoce a zelenina. Mnozí lidé však nejedí dostatek právě těchto životně důležitých potravin, proto je v některých zemích (např. Anglii) příjem draslíku nejméně o 1000 mg menší než doporučená dávka.
Draslík a jeho nedostatek: U jinak zdravého člověka není pravděpodobné, že by nízký příjem draslíku vyvolal nepříznivou odezvu. Při dalším snižování draslíku jeho hladiny je prvním příznakem nedostatku draslíku svalová slabost a nauzea (nevolnost až zvracení). K závažnému nedostatku může dojít u člověka, který užívá silná diuretika, jež snižují hladinu tekutin v těle, nebo trpí těžkými průjmy nebo zvracením. Pokud se draslík nedoplňuje, může tak nízká hladina draslíku vést až k srdečnímu selhání.
Draslík a jeho nadbytek: Toxické působení draslíku je velmi nepravděpodobné , protože většina lidí ho může bezpečně konzumovat až 18 g denně. K toxicitě draslíkem může dojít u nemocných s ledvinovým onemocněním nebo u lidí, kteří užívají nadměrné množství potravinového doplňku s tímto minerálem. Mezi známky nadbytku draslíku patří svalová únava a nepravidelná akce srdeční. Potravinové doplňky s draslíkem mohou i v malém množství působit podráždění žaludku a nevolnost.

Jak draslík užívat

Potraviny obsahující draslík

Čerstvá zelenina a ovoce, například brambory, banány, meruňky a pomeranče, mají vysoký obsah draslíku. Dobrým zdrojem draslíku je rovněž maso, drůbež, mléko a jogurt.

Draslík - fakta a rady

Při užívaní draslíku pozor na

Trpíte-li onemocněním ledvin nebo užíváte léky na snížení krevního tlaku či na srdeční potíže, užívejte draslík jen po poradě s lékařem. Máte-li zdravotní problémy, poraďte se o užívání potravinových doplňků obsahující draslík se svým lékařem.

Draslík - doplňující informace

Draslík - diskuze

Ostatní minerály:

+420 777 625 667
info@beltina.cz

All rights reserved. Beltina 2013
Beltina - prodej potravinových doplňků pro Vaše zdraví